1.1.10

အ႐ွက္ႏွင့္အေၾကာက္တို႔၏ ေနာက္ကြယ္၌


ဗုဒၶဘာသာ၏ အႏၱိမရည္မွန္းခ်က္ပန္းတိုင္သည္ သံသရာ သို႔မဟုတ္ ကိေလသာ တို႔မွ လြတ္ေျမာက္ေရး ပင္ျဖစ္၏၊ ထိုသို႔ေသာ လြတ္ေျမာက္ေရးကို ေတာင့္တမႈျဖင့္ မရႏိုင္၊ ကိုယ္က်င့္သီလျပည့္စုံမႈ, က်င့္ၾကံအားထုတ္မႈျဖင့္သာ ရႏိုင္၏၊ ယင္း ကိုယ္က်င့္ တရားဟူသည္မွာလည္းဟိရီၾသတၱပၸႏွင့္ျပည့္စုံမႈ အေပၚတြင္ တည္မွီေန၏။ ထိုသို႔ ဆိုလ်င္ ဟိရီဩတၱပၸသည္ လက္႐ွိလူမႈဘ၀ႏွင့္ လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ မည္မွ် အေရးပါေၾကာင္းကို ေအာက္ပါစကားရပ္ျဖင့္ သိသာႏိုင္၏။

ဟိရီၾသတၱပၸ (အရွက္အေၾကာက္) မရွိ၊ ေပ်ာက္ပ်က္သြားလွ်င္ ဣေျႏၵ ေစာင့္ထိန္း မႈ (ဣၿႏၵိယသံ၀ရ) ေပ်ာက္ပ်က္သြား၏၊ ဣၿႏၵိယသံ၀ရ ေပ်ာက္ပ်က္သြားလွ်င္ ကိုယ္က်င့္ (သီလ) တရား ေပ်ာက္ပ်က္သြား၏၊


သီလတရား ေပ်ာက္ပ်က္သြားလွ်င္ မွန္ကန္ေသာ တည္ၾကည္မႈ (သမၼာသမာဓိ) ေပ်ာက္ပ်က္သြား၏၊ သမၼာသမာဓိ ေပ်ာက္ပ်က္သြားလွ်င္ အမွန္ကိုသိျမင္မႈ (ယထာဘူတဉာဏ္အျမင္) ေပ်ာက္ပ်က္သြား၏၊

ယထာဘူတဉာဏ္အျမင္ ေပ်ာက္ပ်က္သြားလွ်င္ ခႏၶာကိုယ္၌ ၿငီးေငြ႔မႈ- တပ္မက္ ျခင္းကင္းမႈ (နိဗၺိဒါ-၀ိရာဂ)ဉာဏ္ ေပ်ာက္ပ်က္သြား၏၊ နိဗၺိဒါ-၀ိရာဂဉာဏ္ ေပ်ာက္ပ်က္ သြားလွ်င္ လြတ္ေျမာက္မႈကို သိျမင္ေသာ (၀ိမုတၱိဉာဏ ဒႆန)ဉာဏ္ ေပ်ာက္ပ်က္ သြား၏၊ ဥပမာအားျဖင့္ အကိုင္းအခက္အလက္မရွိေသာ သစ္ပင္သည္ အေပြးအခြံ-အကာအေခါက္-အႏွစ္မ်ားျပည့္စုံစည္ပင္မႈ မျဖစ္ႏိုင္သလိုပင္။ ဟိရီဩတၱပၸႏွင့္ျပည့္စုံ လ်င္ကား ယင္းတို႔ႏွင့္ ေျပာင္းျပန္အက်ဳိးတရားမ်ား ျဖစ္လာမည္။ (အံ-၇၊ ဟိရီၾသတၱပၸ သုတ္)

ဟိရီၾသတၱပၸေခၚ အရွက္အေၾကာက္တရားေတြရွိ၍သာ လူေတြကို ယဥ္ေက်း ေသာ သတၱ၀ါ-ဟူ၍ ဆိုၾကျခင္းျဖစ္ေပသည္။ ဟိရီၾသတၱပၸဆိုသည္ကို တိရစၧာန္မ်ား နားမလည္ၾကပါ၊ သူတို႔တြင္ ညီအကို ေမာင္ႏွမ ဆိုသည္မရိွ၊ အေဖႏွင့္သမီး၊ အေမႏွင့္ သား ဆိုသည္လည္းမရွိ၊ ဦးၾကီးဦးေလး ေဒၚၾကီး ေဒၚေလး ဆိုသည္လည္း မရွိပါေပ။

ဟိရီႏွင့္ ၾသတၱပၸတရားႏွစ္ပါးသည္ ေလာကႀကီးကို ေစာင့္ေရွာက္ေနသည့္ ေလာကပါလ တရားတို႔ ျဖစ္ေပ၏။ ၎တရား ႏွစ္ပါးမရွိလ်င္ အင္အားႀကီးသူက အင္အားနည္းသူကို လုပ္ခ်င္ သလို လုပ္ပစ္တတ္ ေလ႔ရွိသည္။ ႏွိပ္စက္ခ်င္ ႏိွပ္စက္မည္၊ စားခ်င္စားမည္၊ ေမထုန္မွီ၀ဲလိုစိတ္ရွိလ်င္ ေမထုန္ မွီ၀ဲမည္။ ထိုအျပဳ အမူမ်ားသည္ တိရစၧာန္စိတ္ဓာတ္ ပင္ျဖစ္၏။လူတို႔မွာမူ အရွက္အေၾကာက္ဆိုသည္ ရွိၾကရစၿမဲျဖစ္၏။
“ေမထုန္မွီ-အိပ္-စားလို႔၊
ေယာက်ၤားနဲ႔ ႏြားမွာ၊
ျပည့္အစုံ ကုံလံု႐ွိပါ၏၊
သိပညာ တတ္တစ္ပါး၊
ႏြားထက္ ပိုသာ”

ဆိုသည့္ စဥ့္ပါဆရာေတာ္၏ ဆုံးမစာအရ ေမထုန္မွီ၀ဲျခင္း၊ အိပ္ျခင္း၊ စားျခင္းဆိုေသာ အရာသုံးမ်ဳိးတို႔သည္ ေယာက်ၤားႏွင့္ႏြားမွာ တူညီမႈရွိၾကေသာ္လည္း တူညီမႈ မရွိသည့္အရာ, တိရစၧာန္ထက္ပိုသည့္အရာမွာမူ ေကာင္း,မေကာင္း၊ သင့္,မသင့္ အရာရာကို ခ်င့္ခ်ိန္စဥ္းစား တတ္ေသာ အသိပညာ တစ္ခုတည္းသာ ျဖစ္၏။ ခ်င့္ခ်ိန္ စဥ္းစားတတ္ေသာ အသိပညာသာ မရွိပါလွ်င္ “ပညာမပြား၊ အသားပြား၊ ႏြားလားႀကီး ႏွင့္တူ” ဆိုသည့္ ဓမၼပဒလာ စကားရပ္အရ ႏြားလားႀကီးႏွင့္သာ တူေပလိမ့္မည္။

၎ ဟိရီၾသတၱပၸတို႔သည္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါ ပါဠိေတာ္ကို ဖတ္႐ႈျခင္းအားျဖင့္ ပညာမွ ဆင္း သက္လာျခင္းေၾကာင္း, ပညာ၏ ေနာက္လိုက္မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း သိသာ၏။

“အ၀ိဇၨာ ဘိကၡေ၀ ပုဗၺဂၤမာ အကုသလာနံ ဓမၼာနံ သမာပတၱိယာ, အႏြေဒ၀ အဟိရိကံ အေနာတၱပၸံ။
၀ိဇၨာ ဘိကၡေ၀ ပုဗၺဂၤမာ ကုသလာနံ ဓမၼာနံ သမာပတၱိယာ, အႏြေဒ၀ ဟိေရာတၱပၸံ။”

အကုသိုလ္တရားမ်ားျဖစ္ေပၚရန္ မသိနားမလည္မႈ (အ၀ိဇၨာ) တရားသည္ ေရွ႕သြား ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ၿပီး၊ အရွက္မရွိျခင္း (အဟိရိက)ႏွင့္ အေၾကာက္အလန္႔ မရွိျခင္း (အေနာတၱပၸ)တို႔သည္ ေနာက္လိုက္မ်ား ျဖစ္ၾက၏။

ကုသိုလ္တရားမ်ားျဖစ္ေပၚရန္ ခ်င့္ခ်ိန္စဥ္းစားတတ္ေသာ အသိပညာ (၀ိဇၨာ) တရားသည္ ေရွ႕သြား ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ၿပီး၊ ရွက္ျခင္းေၾကာက္ျခင္း (ဟိရီၾသတၱပၸ) တရား တို႔သည္ ေနာက္လိုက္မ်ား ျဖစ္ၾက၏။ (အံ-၁၁၊ ၀ိဇၨာသုတ္)

ဟိရီၾသတၱပၸကို ပုံစံအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ဖြင့္ဆိုသုံးႏႈန္းၾက၏၊ လမ္းခုလတ္တြင္ ဖိနပ္ျပတ္ သြားသည့္ မိန္းကေလးတို႔သည္ “ရွက္လိုက္တာ”ဟူ၍ ေျပာတတ္ၾကသည္။ အိမ္အျပင္ ဘက္တြင္ရွိသည့္ အမိႈက္ပုံဆီသို႔ အညစ္အေၾကး အမႈိက္သရိုက္ေတြ ပစ္ခိုင္းခံရသည့္ သားသမီးတို႔သည္လည္း “ရွက္တယ္” ဟူ၍ ေျပာတတ္ၾကျပန္သည္။ ဘုရား ေစတီတို႔ တြင္ တံမ်က္လဲွျခင္း၊ ပန္းႏွင့္ ေရခ်မ္းေဟာင္းမ်ား စြန္႔ပစ္လဲလွယ္ျခင္းစသည့္ ကုသိုလ္ လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ရာမွာလည္း တစ္ခ်ဳိ႕က ရွက္တတ္ၾကျပန္သည္။

သူတို႔၏ ရွက္တတ္, ေၾကာက္တတ္လိုက္ၾကပုံမွာ လြန္လြန္းပါ၏။ ဆရာမိဘတို႔ မသိေစဘဲ ဘီယာ အရက္ ေသာက္ျခင္း, လိမ္ညာျခင္း, မိဘမ်က္ႏွာပ်က္စရာ အမႈမ်ားကိုျပဳျခင္းစသည့္ မဟုတ္မဟတ္ လုပ္ငန္းမ်ားကို စိတ္ပါ၀င္စားစြာ ျပဳလုပ္ေရးမွာမူ မရွက္တတ္ မေၾကာက္ တတ္ၾကပါ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္-“အလဇၨိတာေယ လဇၨ ႏၱိ၊ လဇၨိတာေယ န လဇၨေရ” - မရွက္ မေၾကာက္ သင့္ေသာ အရာတို႔၌ ရွက္ေၾကာက္တတ္ၾကၿပီး၊ ရွက္ေၾကာက္သင့္ ေသာအရာတို႔၌ကား မရွက္ မေၾကာက္တတ္ ၾကေပ - ဟူ၍ ဘုရားရွင္ ေဟာေတာ္မူခဲ့၏။

လူတစ္ေယာက္မွာ ‘အရွက္’ မရွိေတာ့လ်င္ ‘သိကၡာ’ လည္း မရွိႏိုင္ေပ၊ သိကၡာ ကင္းမဲ႔သူမွာ ေကာင္းျမတ္ေသာ လူ႔စံႏႈန္း လူ႔တန္ဖိုးဆိုသည့္အရာမ်ားလည္း ကြယ္ ေပ်ာက္စၿမဲပင္။ ထို႔ေၾကာင့္ မိမိ၏ “အရွက္ႏွင့္သိကၡာ” ကို တန္ဖိုးထားကာကြယ္ၾကရ မည္။

“ရိကၡာအတြက္
သိကၡာေတာ့ အပ်က္မခံ
လူ႔တစ္လႊားမွာလည္း
မုသားလွ်ာ သကာဖုံး
ၿပဳံးပန္းမပန္
ႏွလံုးခါးနဲ႔လည္း အေကာက္မႀကံ
ေဖာက္ျပန္တဲ႔လမ္းကိုလည္း မေလွ်ာက္
ဘ၀တာ ေရတစ္ပြက္မွာ
ခဏတာ အသေရပ်က္မွာကိုေတာ့
ေသမွာထက္ေၾကာက္”

ဆိုသည့္ ကဗ်ာေလးတစ္ပုဒ္ကို စာေစာင္တစ္ခုတြင္ ဖတ္လိုက္ရသည္။ မည္သူေရးေၾကာင္းကိုကား မမွတ္မိလိုက္ပါ။
“ရိကၡာနဲ႔ သိကၡာယွဥ္လာရင္
ရိကၡာကို အေရးမေပး
သိကၡာကိုသာ အေရးေပးမယ္”

ဆိုၿပီး ကဗ်ာဆရာႀကီး ‘ေမာင္တင္မိုး’ ကလည္း စပ္ဆိုခဲ့သည္။ မိမိ၏သိကၡာကို တန္ဖိုးထားသင့္ေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပသည့္ စာပိုဒ္တို႔ပင္ ျဖစ္သည္။ မိမိ၏ သိကၡာကိုတန္ဖိုးထားျခင္းအားျဖင့္ “အရွက္တရားရွိ၏”ဆိုေသာ ဂုဏ္ပုဒ္ကိုလည္း အလိုလို ပိုင္ဆိုင္သူျဖစ္ပါလိမ္႔မည္။ ‘အရွက္’ ႏွင့္ ‘သိကၡာ’ သည္ ဒဂၤါးျပား၏ ေခါင္းႏွင့္ပန္းကဲ႔သို႔ပင္ ျဖစ္ၾကေပ၏။ ခြဲျခား၍ မရႏိုင္ပါ။

စာေပစကားႏွင့္ေျပာရလ်င္ - သိကၡာဆိုသည္မွာ သီလ, သမာဓိ, ပညာတို႔ပင္ ျဖစ္၏။ ဆင့္ကဲ ျဖစ္စဥ္ သေဘာတရားအရ ကိုယ္က်င့္တရား (သီလ), တည္ၾကည္ ၿငိမ္ သက္မႈ (သမာဓိ) ႏွင့္ ထိုးထြင္းသိျမင္မႈ (ပညာ)တို႔သည္ ဟိရီၾသတၱပၸေခၚသည့္ ရွက္တတ္ေၾကာက္တတ္မႈမွ ျမစ္ဖ်ားခံဆင္းသက္လာသည္႔ အက်ဳိးတရား တို႔ပင္ ျဖစ္ၾက ၏။ သို႔ေသာ္လည္း တစ္ခါတရံ အဟိရီက အေနာတၱပၸေခၚ အရွက္အေၾကာက္ မရွိျခင္း သည္ပင္ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းမႈျပဳရန္ လြယ္ကူသလိုျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ “ဟိရီ ၾသတၱပၸ”ဆိုသည္ကို ဂရုမစိုက္ခ်င္ ၾကေတာ့ပါ။

“သုဇီ၀ံ အဟိရိေကန၊ ကာကသူေရန ဓံသိနာ” က်ီးကဲ႔သို႔ရဲတင္းေသာ, သူတစ္ပါးတို႔၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးကို ဖ်က္ဆီးတတ္ေသာ, အရွက္မရွိေသာသူသည္ အသက္ေမြးျခင္းငွါ လြယ္ကူ၏- ဟု ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကား ခဲ႔သည္ကို ဓမၼပဒပါဠိေတာ္၌ ေတြ႔ႏိုင္၏။ “ၾကိဳက္မရွက္ - ငိုက္မရွက္ - ငတ္မရွက္” ဟူ၍ မရွက္သုံးပါးရွိေၾကာင္း ေရွးစာဆိုမ်ားကလည္း ဆုံးမစကား ထားခဲ႔ၾက၏။

မစင္အညစ္အေၾကးကို ျမင္သည့္အခါ စက္ဆုတ္ရြံရွာသကဲ႔သို႔ မေကာင္းမႈတို႔ကို စက္ဆုတ္ရြံရွာတတ္မႈ သေဘာကို ဟိရီ- ဟု ေခၚသည္။ အပူကိုျမင္သည့္အခါ ေၾကာက္ လန္႔သကဲ႔သို႔ မေကာင္းမႈတို႔ကို ေၾကာက္လန္႔တတ္မႈသေဘာကို ၾသတၱပၸ- ဟု ေခၚ သည္။

မေကာင္းမႈတို႔ကို ရြံရွာျခင္း ေၾကာက္လန္႔ျခင္းတို႔သည္ ကုသိုလ္ျဖစ္ျခင္း သေဘာ အားျဖင့္တူၾကေသာ္လည္း ၎တို႔တြင္ မတူထူးျခားသည့္ အခ်က္မ်ားရွိၾကသည္။

ရွက္ျခင္းသေဘာတရားသည္ မိမိခႏၶာကိုယ္၏အတြင္းဘက္ အဇၥ်တၱသႏၱာန္မွ ျဖစ္ေပၚလာၿပီး၊ ေၾကာက္ျခင္း သေဘာတရားမွာမူ မိမိခႏၶာကိုယ္၏ အျပင္ဘက္ ဗဟိဒၶ သႏၱာန္မွ ျဖစ္ေပၚလာသည္။

ရွက္ျခင္းသေဘာတရားသည္ မိမိကိုယ္ကိုမိမိ အႀကီးအကဲအျဖစ္ အုပ္စုိးျခယ္လွယ္ႏိုင္မႈအျဖစ္၌တည္ရွိၿပီး၊ ေၾကာက္ျခင္းသေဘာတရားမွာမူ ေလာကသား အျခားသူ မ်ားကို အႀကီးအကဲအျဖစ္ အုပ္စုိးျခယ္လွယ္ ႏိုင္မႈအျဖစ္၌တည္ရွိသည္။

ဟိရီသည္ ရွက္ျခင္းသေဘာတရား၌တည္ၿပီး၊ ဩတၱပၸသည္ ေၾကာက္လန္႔ျခင္း သေဘာတရား၌ တည္သည္။
ဟိရီသည္ ရိုေသက်ဳိးႏံြျခင္း လကၡဏာရွိၿပီး၊ ဩတၱပၸသည္ အျပစ္ကို ေၾကာက္ ျခင္း, ေဘးဟု႐ႈျမင္ျခင္း လကၡဏာရွိသည္။
ေအာက္ပါအေၾကာင္း (၄)မ်ဳိးတို႔က ဟိရီကို ျဖစ္ေပၚေစသည္။ ျဖစ္ေစပုံ --

၁။ “မေကာင္းမႈကို ျပဳျခင္းမည္သည္ အမ်ဳိးဇာတ္ျမင့္ျမတ္သူတို႔၏ အလုပ္မဟုတ္၊ နိမ့္က်ေသာ တံငါသည္ စသူတို႔၏ အလုပ္သာျဖစ္သည္၊ ငါကဲ႔သို႔ အမ်ဳိးဇာတ္ ျမင့္ျမတ္သူမွာ ဤမေကာင္းမႈကို ျပဳရန္ မသင့္ေလ်ာ္ေခ်” ဟု အမ်ဳိးဇာတ္ကို ဆင္ျခင္၍ သူတစ္ပါး အသက္ကို သတ္ျခင္းစသည့္ မေကာင္းမႈကို မျပဳလွ်င္ ဟိရီ (႐ွက္ျခင္း) ကို ျဖစ္ေစရာ ေရာက္သည္။

၂။ “မေကာင္းမႈကို ျပဳျခင္းမည္သည္ ငယ္႐ြယ္သူတို႔သည္သာ ျပဳလုပ္ေသာ အမႈျဖစ္၏၊ ငါကဲ႔သို႔ အ႐ြယ္ေရာက္သူတို႔သည္ မေကာင္းမႈကို ျပဳရန္ မသင့္ေလ်ာ္ေခ်” ဟု အ႐ြယ္ကို ဆင္ျခင္၍ သူတစ္ပါးအသက္ကို သတ္ျခင္းစသည့္ မေကာင္းမႈကို မျပဳလွ်င္ ဟိရီ (႐ွက္ျခင္း) ကို ျဖစ္ေစရာေရာက္သည္။

၃။“မေကာင္းမႈကို ျပဳျခင္းမည္သည္ (အဖက္ဖက္က) အားနည္းေသာ သေဘာရွိ သူတို႔သည္သာ ျပဳလုပ္ေသာအမႈျဖစ္၏၊ ငါကဲ႔သို႔ ရဲရင့္မႈႏွင့္ ျပည့္စုံေသာသူတို႔သည္ မေကာင္းမႈကို ျပဳရန္မသင့္ေလ်ာ္ေခ်” ဟု ရဲရင့္မႈကို ဆင္ျခင္၍ သူတစ္ပါးအသက္ကို သတ္ျခင္းစသည့္ မေကာင္းမႈကို မျပဳလွ်င္ ဟိရီ (႐ွက္ျခင္း) ကို ျဖစ္ေစရာေရာက္သည္။

၄။ “မေကာင္းမႈကို ျပဳျခင္းမည္သည္ မိုက္ကန္းေသာသူတို႔၏ အလုပ္ျဖစ္၏၊ ပညာရွိသူတို႔၏ အလုပ္မဟုတ္၊ ငါကဲ႔သို႔ ပညာ, ဗဟုသုတရွိသူတို႔သည္ မေကာင္းမႈကို ျပဳရန္မသင့္ေလ်ာ္ေခ်” ဟု ဗဟုသုတရွိမႈကို ဆင္ျခင္၍ သူတစ္ပါး အသက္ကို သတ္ျခင္း စသည့္ မေကာင္းမႈကို မျပဳလွ်င္ ဟိရီ (႐ွက္ျခင္း) ကို ျဖစ္ေစရာေရာက္သည္။

ဤကဲ႔သို႔ အေၾကာင္း (၄) မ်ဳိးတို႔ျဖင့္ ဟိရီ (႐ွက္ျခင္းတရား)ကို ျဖစ္ေစၿပီးေနာက္ မိမိ၏စိတ္ကို ႐ွက္ျခင္း၌ သက္၀င္ေစလွ်င္ မေကာင္းမႈကို မျပဳလုပ္ေတာ့ပါ။

ေၾကာက္ျခင္းတရားသည္ အျပင္ဘက္ (ဗဟိဒၶ) ေၾကာင့္ျဖစ္ပုံ --
“အကယ္၍ သင္သည္ မေကာင္းမႈကိုျပဳလွ်င္ ပရိသတ္ေလးပါးတို႔၌ (သီလ႐ွိသူ တို႔၏) ကဲ႔ရဲ႕ဖြယ္ရာ ျဖစ္လိမ့္မည္” ဟု ဆင္ျခင္ေသာ္ မေကာင္းမႈကို ျပဳျဖစ္လိမ့္မည္ မဟုတ္။

ဟိရီက မိမိကိုယ္ကိုမိမိ အႀကီးအကဲအျဖစ္ထား႐ွိပုံ--
ဤေလာက၌ အမ်ဳိးေကာင္းသားသည္ မိမိကိုယ္မိမိ အႀကီးအကဲအရာ၌ထားၿပီး “ငါကဲ႔သုိ႔ သဒၶြါတရား နွင့္ ရဟန္းျပဳလာေသာ ဗဟုသုတ႐ွိသူသည္ မေကာင္းမႈကို ျပဳလုပ္ျခင္းငွါ မသင့္ေလ်ာ္” ဟု စဥ္းစားၿပီး မေကာင္းမႈကို မျပဳလုပ္။ ထိုအမ်ဳိးေကာင္း သားသည္ ဤကဲ႔သို႔ မိမိကိုယ္ကိုမိမိ ဆုံးမတတ္သူ အႀကီးအကဲအရာ၌ထား၍ အကုသုိလ္, အျပစ္႐ွိေသာတရားကို ပယ္႐ွားၿပီး၊ ကုသုိလ္, အျပစ္မ႐ွိေသာတရားကို ျဖစ္ပြားေစကာ မိမိစိတ္ကို ျဖဴစင္ေအာင္ ေစာင့္ေ႐ွာက္သည္။

ဩတၱပၸက မိမိမွတစ္ပါး တစ္ျခား ေလာကသားကို အႀကီးအကဲအျဖစ္ထား႐ွိပုံ--
လူအေပါင္းေနထိုင္ေသာ ေလာကႀကီးသည္ က်ယ္၀န္းလွ၏၊ ထိုေလာကႀကီးထဲ၌ တန္ခိုး႐ွိသူ နတ္မ်က္စိ႐ွိသူ သူတစ္ပါးစိတ္ကိုသိႏိုင္သူတို႔သည္ ငါႏွင့္ မည္မွ်ပင္ေ၀းေသာ္လည္း ငါ႔ကိုျမင္ႏိုင္ကုန္၏၊ ငါႏွင့္နီးေနပါ ေသာ္လည္း သူတို႔ကို ငါက မျမင္ႏိုင္၊ သူတို႔၏စိတ္ျဖင့္လည္း ငါ့စိတ္ကုိ သိၾကကုန္၏၊ “အေမာင္တို႔ ဤအမ်ဳိးေကာင္းသားကို ၾကည့္ၾကစမ္းပါ၊ သဒၶါတရားႏွင့္ရဟန္းျပဳလာပါလ်က္ ယုတ္မာကုန္ေသာ အကုသိုလ္ တရားတို႔ႏွင့္ ေရာျပြမ္း၍ ေနဘိ၏” ဟုလည္း ငါ့စိတ္ကို သိၾကေပလိမ့္မည္။

ဤသို႔လ်င္ ေလာကႀကီး (ေလာကထဲ၌႐ွိေနသူတို႔)ကို ဆုံးမတတ္သူ အႀကီးအကဲအျဖစ္, အေလး ဂ႐ုျပဳစရာအျဖစ္ထားၿပီး အကုသိုလ္ ပယ္႐ွား ကုသိုလ္ပြားကာ မိမိစိတ္ကို ျဖဴစင္ေအာင္ ေစာင့္ေ႐ွာက္သည္။

ဟိရီသည္ ရွက္ျခင္းသေဘာတရား၌တည္ရွိၿပီး ဩတၱပၸသည္ (အပါယ္ေဘးမွ) ေၾကာက္ျခင္းသေဘာတရား၌ တည္ရွိသည္။ ထိုႏွစ္ပါးစုံသည္ မေကာင္းမႈမွ ေ႐ွာင္ၾကဥ္ျခင္းပင္ျဖစ္၏ ဟုဆိုသည္မွာ ထင္႐ွားသည္။ ထင္႐ွားပုံမွာ- သံေတြခဲႏွစ္ခုတို႔တြင္ တစ္ခုသည္ ေအးျမေနေသာ္လည္း မစင္က်င္ႀကီးေပက်ံေနသည္၊ တစ္ခုသည္ ပူေလာင္ၿပီး အလွ်ံတစ္ညီးညီး ျဖစ္ေနသည္။

ေအးျမေသာသံေတြခဲသည္ မစင္က်င္ႀကီး ေပက်ံေန သျဖင့္ စက္ဆုတ္စရာေကာင္းေသာေၾကာင့္ သိနားလည္သူက မကိုင္ပါ။ ပူေလာင္ေန ေသာ သံေတြခဲကိုလည္း ပူေလာင္မႈေဘးမွ ေၾကာက္သျဖင့္ မကိုင္။
ထိုနည္းတူစြာ ပညာ႐ွိသည္ ဟိရီျဖင့္ စက္ဆုတ္ေသာေၾကာင့္ မေကာင္းမႈကို မျပဳ၊ ဩတၱပၸျဖင့္ အပါယ္ေဘးမွ ေၾကာက္ေသာေၾကာင့္ မေကာင္းမႈကို မျပဳေပ။

ဟိရီက ရိုေသက်ဳိးႏံြျခင္း လကၡဏာရွိပုံ- တစ္ခ်ဳိ႕ေသာသူသည္ အမ်ဳိးဇာတ္ ျမင့္ ျမတ္မႈကို ဆင္ျခင္ျခင္း၊ ဆရာ၏ျမင့္ျမတ္မႈကို ဆင္ျခင္ျခင္း၊ အေမြခံ၏ ျမင့္ျမတ္မႈကို ဆင္ျခင္ျခင္း၊ အတူေနသီတင္းသုံးေဖာ္တို႔၏ ျမင့္ျမတ္မႈကို ဆင္ျခင္ျခင္းဟူေသာ အေၾကာင္း (၄) မ်ဳိးတို႔၌ ဂါရ၀တရားျဖင့္ ရိုေသက်ဳိးႏြံမႈ လကၡဏာရွိေသာ ဟိရီကို ျဖစ္ ေစၿပီး မေကာင္းမႈကို မျပဳ။

ဩတၱပၸက အျပစ္ကို ေၾကာက္ျခင္း, ေဘးဟု႐ႈျမင္ျခင္း လကၡဏာရွိပုံ-
တစ္ခ်ဳိ႕ေသာသူသည္ မိမိကိုယ္ကို စြပ္စြဲျခင္း (အတၱာႏု၀ါဒေဘး)၊ သူတစ္ပါးတို႔၏ စြပ္စြဲမႈကိုခံရျခင္း (ပရာႏု၀ါဒ ေဘး)၊ အျပစ္တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးလုပ္မိသျဖင့္ ဒဏ္တပ္ခံရျခင္း (ဒ႑ေဘး)၊ မေကာင္းမႈျပဳမိသျဖင့္ ေသၿပီးေနာက္ အပါယ္ငရဲက်ျခင္း (ဒုဂၢတိေဘး) ဟူေသာ အျပစ္တို႔မွ ေၾကာက္လန္႔ေသာေၾကာင့္ အျပစ္ကို ေၾကာက္ျခင္း, ေဘးဟု႐ွဳျမင္ျခင္း လကၡဏာရွိေသာ ဩတၱပၸကို ျဖစ္ေစၿပီး မေကာင္းမႈကို မျပဳ။ (ဣတိ၀ုတၱက အ႒ကထာ၊ ၁၅၂)

ဆိတ္ေခြးစေသာ တိရစၧာန္တို႔သည္ အ႐ွက္အေၾကာက္ကင္းသျဖင့္ အေမ-အေဒၚႏွင့္ ေလးစားထုိက္သူမ်ား ဟူေသာ အမွတ္သညာမျပဳဘဲ စည္းကမ္းပ်က္ကာ အေမ-အေဒၚစသူတို႔၌ ဆက္ဆံေပါင္းသင္းမႈျပဳကုန္သကဲ႔သို႔၊ ထိုနည္းတူစြာ ဟိရီဩတၱပၸ ဟူေသာ အျပစ္ကင္းေသာတရားႏွစ္ပါးသည္ ေလာကကုိ မေစာင့္ေ႐ွာက္လ်င္ (ေလာက ကို ေစာင့္ေ႐ွာက္တတ္ေသာ ၎တရားႏွစ္ပါးမ႐ွိလ်င္) “႐ွက္စရာေၾကာက္စရာ”ဟူ၍ မထင္မွတ္ေတာ့ ဘဲ ထင္ရာစိုင္းၾကေပလိမ့္မည္။

ထိုသို႔ျဖစ္ပါမူ-
ေယသံ ေစ ဟိရိဩတၱပၸံ၊ သဗၺဒါ စ န ၀ိဇၨတိ။
ေ၀ါကၠႏၱာ သုကၠမူလာ ေတ၊ ဇာတိမရဏဂါမိေနာ။

(ကုသိုလ္တရားတို႔၏ တည္ရာျဖစ္ေသာ ဟိရီဩတၱပၸမ႐ွိလွ်င္) ကုသိုလ္တရား တို႔မွေလ်ာက်၍ ထိုဟိရိဩတၱပၸ မ႐ွိေသာပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ အိုနာေသဟူေသာ သံသရာ၀ဋ္ ဆင္းရဲမွ မလြန္ေျမာက္ႏိုင္ၾကကုန္။

မိမိ၏ အ႐ွက္ႏွင့္ သိကၡာကို တန္ဖိုးထားတတ္ပါမူကား-
ေယသၪၥ ဟိရိဩတၱပၸံ၊ သဒါ သမၼာ ဥပ႒ိတာ။
၀ိ႐ူဠွျဗဟၼစရိယာ ေတ၊ သေႏၱာ ခီဏပုနဗၻ၀ါ။

ဟိရီဩတၱပၸေကာင္းစြာတည္႐ွိပါမူကား မေကာင္းမႈျပဳျခင္းမွ ရွက္ေၾကာက္ကာ ထိုမေကာင္းမႈကို ပယ္စြန္႔ေသာ သူတို႔သည္ သာသနျဗဟၼစရိယ, မဂၢျဗဟၼစရိယ စည္ပင္ေစလွ်က္ မဂ္တရားမ်ားရရွိကာ ကိေလသာခပ္သိမ္း ၿငိမ္းေအးသူ, ေနာင္တစ္ဖန္ ဘ၀သစ္မျဖစ္ေတာ့သူမ်ား ျဖစ္ႏိုင္မည္။ (ဣတိ၀ုတၱကပါဠိ၊ ၂၂၀)

ေလာကပါလေခၚ အ႐ွက္အေၾကာက္တရားမ်ား ႐ွိျခင္း,မ႐ွိျခင္း၏ အျပစ္ႏွင့္ အက်ဳိး ထိုႏွစ္မ်ဳိးကို သိျမင္ကာ တန္ဖိုးထားႏိုင္သူမ်ား ျဖစ္ၾကပါေစေသာ္…..
(အဂၤုတၱိဳရ္ပါဠိ၊ ဣတိ၀ုတ္ပါဠိႏွင့္ အ႒ကထာတို႔ကို ကိုးကားေရးပါသည္။)

အ႐ွင္ေသာဘဏာလကၤာရ
B.H.U

Print this post

No comments:

Post a Comment